Problem x3, minst!!!

Jag har lite problem med mitt Individuella val... Jag vill sÄÄÄÄÄÄÄÄ gĂ€rna vĂ€lja dans och ska ocksĂ„!! men sen igĂ„r nĂ€r vi fick information om valen sĂ„ hittade jag en kurs som jag vill lĂ€sa!! Socialkunskap!! visst tĂ€nkte jag det kan jag lĂ€sa i trean... men fick sedan se att man bara kan lĂ€sa det i tvĂ„an... :( Sedan skulle jag vilja lĂ€sa teckensprĂ„k ocksĂ„...  varför har vi bara 100 poĂ€ng i tvĂ„an.. :S Ska frĂ„ga rektorn Thomas nĂ„gon dag.. jag kanske uppfattade det fel!! Hoppas!! Men om jag har rĂ€tt Ă€r det troligt att jag fĂ„r lĂ€sa utökat program?? :S Socialkunskap Ă€r bra för min framtida karriĂ€r^^ men dans... hmm... mer för att överhuvudtaget kunna överleva gymnasiet!! :P

vad tycker ni??

DanstrÀning

Omfattning     100 gymnasiepoĂ€ng

KursinnehĂ„ll  Du fĂ„r prova pĂ„ Jazzdans, Street, Modern dans och Yoga. I kursen ingĂ„r grupparbete i olika dansstilar eller koreografi.


MĂ„l: Kursen skall ge kunskap om och utveckla redskap för kontinuerlig kroppstrĂ€ning och alternativa trĂ€ningsmetoder. Kursen skall Ă€ven ge  kunskap om anatomi och fysiologi i praktiska sammanhang. Dessutom skall kursen ge och utveckla metoder för sjĂ€lvstĂ€ndigt arbete och vana att redogöra för och förmedla olika trĂ€ningsformer.

Socialkunskap,  lokal kurs

Omfattning     100 gymnasiepoĂ€ng

MÄl: Efter kursen skall du kunna beskriva, analysera, vÀrdera och pÄverka sociala processer och förhÄllanden.

                      

Undervisningen skall leda till att du fÄr sÄdana kunskaper och attityder att du aktivt kan verka för demokratiska samlevnads- och arbetsformer.

Du skall genom studier, egna erfarenheter och intressen, skaffa dig kunskaper om sociala förhÄllanden och praktiskt socialt arbete. Du skall ha kunskaper om dessa frÄgor ur historiska, framtidsorienterade och internationella perspektiv.


KursinnehĂ„ll   FrĂ„n fattighus till vĂ€lfĂ€rdssamhĂ€lle

Detta omrÄde visar den historiska utvecklingen av svensk socialpolitik frÄn 1800-talets fattigvÄrd till 1990-talets socialtjÀnst. Hur har barnens situation förÀndrats? Familjen förr och nu. Hur tog de hand om sina gamla förr? Hur var de fattigas situation?


VÄr sociala situation

 Ă„r Sverige ett klassamhĂ€lle? Vad bestĂ€mmer barns och familjers levnadsvillkor? Hur mĂ„r dagens ungdomar? Dessa och liknande frĂ„gor tas upp under ovanstĂ„ende rubrik.

                      

Sociala problem

Exempel pĂ„ sociala frĂ„gestĂ€llningar kan vara: Varför stöts mĂ€nniskor ut ur samhĂ€llet? Varför missbrukar mĂ€nniskor beroendeframkallande medel och vilka konsekvenser kan det fĂ„? Vad gör samhĂ€llet för de avvikande, sjuka och handikappade?  Varför blir en del av oss brottslingar?


Kulturmöten

Kultur vad Àr det? Vad ligger bakom fördomar? Vad Àr rasism och hur yttrar den sig? Varför finns det sÄ mÄnga flyktingar i vÀrlden? Hur skall vi i Sverige ta hand om vÄra invandrare och flyktingar?


TeckensprÄk för hörande steg 1

Omfattning:    100 gymnasiepoĂ€ng

MĂ„l: Kursen skall ge eleven fĂ€rdigheter i att kommunicera med döva i ett

 begrĂ€nsat antal vardagliga situationer.

                      

Eleven skall fÄ kunskap om det visuella sprÄkets annorlunda uppbyggnad och struktur.

Kursen skall dessutom ge grundlÀggande förstÄelse för dövas livsvillkor och kultur samt ge eleven information om andra teckenberoende grupper och pÄ vilken nivÄ de anvÀnder tecken i sin kommunikation (t ex utvecklingsstörda, hörselskadade, sprÄkstörda m fl).

  

KursinnehĂ„ll   Dövrealia, handalfabet, siffror, teckenförrĂ„d (glosor), genuina tecken, polysyntetiska tecken, Ă€go- och hjĂ€lpverb, grundlĂ€ggande grammatik, videoavlĂ€sning och kommunikation pĂ„ teckensprĂ„k.



eLin<3

  

AllmÀnt | | Kommentera |

Om mig

Elin

Till bloggens startsida

Senaste inlÀggen

Kategori

Arkiv