Problem x3, minst!!!

Jag har lite problem med mitt Individuella val... Jag vill sÄÄÄÄÄÄÄÄ gÀrna vÀlja dans och ska ocksÄ!! men sen igÄr nÀr vi fick information om valen sÄ hittade jag en kurs som jag vill lÀsa!! Socialkunskap!! visst tÀnkte jag det kan jag lÀsa i trean... men fick sedan se att man bara kan lÀsa det i tvÄan... :( Sedan skulle jag vilja lÀsa teckensprÄk ocksÄ...  varför har vi bara 100 poÀng i tvÄan.. :S Ska frÄga rektorn Thomas nÄgon dag.. jag kanske uppfattade det fel!! Hoppas!! Men om jag har rÀtt Àr det troligt att jag fÄr lÀsa utökat program?? :S Socialkunskap Àr bra för min framtida karriÀr^^ men dans... hmm... mer för att överhuvudtaget kunna överleva gymnasiet!! :P

vad tycker ni??

DanstrÀning

Omfattning     100 gymnasiepoÀng

KursinnehÄll  Du fÄr prova pÄ Jazzdans, Street, Modern dans och Yoga. I kursen ingÄr grupparbete i olika dansstilar eller koreografi.


MÄl: Kursen skall ge kunskap om och utveckla redskap för kontinuerlig kroppstrÀning och alternativa trÀningsmetoder. Kursen skall Àven ge  kunskap om anatomi och fysiologi i praktiska sammanhang. Dessutom skall kursen ge och utveckla metoder för sjÀlvstÀndigt arbete och vana att redogöra för och förmedla olika trÀningsformer.

Socialkunskap,  lokal kurs

Omfattning     100 gymnasiepoÀng

MÄl: Efter kursen skall du kunna beskriva, analysera, vÀrdera och pÄverka sociala processer och förhÄllanden.

                      

Undervisningen skall leda till att du fÄr sÄdana kunskaper och attityder att du aktivt kan verka för demokratiska samlevnads- och arbetsformer.

Du skall genom studier, egna erfarenheter och intressen, skaffa dig kunskaper om sociala förhÄllanden och praktiskt socialt arbete. Du skall ha kunskaper om dessa frÄgor ur historiska, framtidsorienterade och internationella perspektiv.


KursinnehÄll   FrÄn fattighus till vÀlfÀrdssamhÀlle

Detta omrÄde visar den historiska utvecklingen av svensk socialpolitik frÄn 1800-talets fattigvÄrd till 1990-talets socialtjÀnst. Hur har barnens situation förÀndrats? Familjen förr och nu. Hur tog de hand om sina gamla förr? Hur var de fattigas situation?


VĂ„r sociala situation

 Är Sverige ett klassamhĂ€lle? Vad bestĂ€mmer barns och familjers levnadsvillkor? Hur mĂ„r dagens ungdomar? Dessa och liknande frĂ„gor tas upp under ovanstĂ„ende rubrik.

                      

Sociala problem

Exempel pÄ sociala frÄgestÀllningar kan vara: Varför stöts mÀnniskor ut ur samhÀllet? Varför missbrukar mÀnniskor beroendeframkallande medel och vilka konsekvenser kan det fÄ? Vad gör samhÀllet för de avvikande, sjuka och handikappade?  Varför blir en del av oss brottslingar?


Kulturmöten

Kultur vad Àr det? Vad ligger bakom fördomar? Vad Àr rasism och hur yttrar den sig? Varför finns det sÄ mÄnga flyktingar i vÀrlden? Hur skall vi i Sverige ta hand om vÄra invandrare och flyktingar?


TeckensprÄk för hörande steg 1

Omfattning:    100 gymnasiepoÀng

MÄl: Kursen skall ge eleven fÀrdigheter i att kommunicera med döva i ett

 begrÀnsat antal vardagliga situationer.

                      

Eleven skall fÄ kunskap om det visuella sprÄkets annorlunda uppbyggnad och struktur.

Kursen skall dessutom ge grundlÀggande förstÄelse för dövas livsvillkor och kultur samt ge eleven information om andra teckenberoende grupper och pÄ vilken nivÄ de anvÀnder tecken i sin kommunikation (t ex utvecklingsstörda, hörselskadade, sprÄkstörda m fl).

  

KursinnehÄll   Dövrealia, handalfabet, siffror, teckenförrÄd (glosor), genuina tecken, polysyntetiska tecken, Àgo- och hjÀlpverb, grundlÀggande grammatik, videoavlÀsning och kommunikation pÄ teckensprÄk.



eLin<3

  

AllmÀnt | |
Upp